Medieomtale af påbud fra Arbejdstilsynet

Medieomtale af påbud fra Arbejdstilsynet

13.11.2024

TV2 Østjylland har bragt et indslag om et påbud, som Arbejdstilsynet har udstedt til RandersBolig på baggrund af en besøgsrapport fra november/december 2023 vedrørende det psykiske arbejdsmiljø. Vi ønsker her at give et klart billede af den indsats, vi har gjort siden da.

Baggrund for påbuddet fra Arbejdstilsynet

For over et år siden gennemførte Arbejdstilsynet en rutinemæssig inspektion af RandersBolig, der resulterede i et påbud vedrørende det psykiske arbejdsmiljø. Vi tog naturligvis påbuddet meget alvorligt og har givet os anledning til at reflektere over og forbedre vores indsats for at skabe de bedst mulige rammer for vores medarbejdere.

Vores tiltag og løbende forbedringer

Siden påbuddet har vi arbejdet intensivt på at skabe et endnu bedre arbejdsmiljø. Vi satte straks en række konkrete tiltag i gang for at sikre, at vi kunne imødekomme de anbefalinger og krav, som Arbejdstilsynet havde stillet.  Vi har i det seneste år igangsat følgende:

  • Løbende AMO møder
  • Årlig APV om det psykiske arbejdsmiljø
  • Årlige handleplaner for tiltag og arbejde med arbejdsmiljø
  • Årlige temadage
  • Årlig stor RandersBolig-dag
  • Mentorordning for nyansatte
  • Implementering af krænkelsespolitik
  • Dialogmøder med ekstern facilitator
  • Ledelsesworkshops om psykologisk tryghed
  • Politik om hjemmearbejde
  • Opdatering af personalehåndbog
  • Nye åbningstider

Disse tiltag har fokuseret på at fremme trivsel, reducere arbejdspres og sikre en åben dialog. Vi er glade for at se, at disse tiltag allerede har haft en positiv effekt, og vi fortsætter med at udvikle vores arbejdsmiljø i tæt samarbejde med medarbejderne.

Vores fortsatte engagement i psykisk arbejdsmiljø

Selvom besøgsrapporten blev foretaget for mere end et år siden, har vi som virksomhed taget det til efterretning og brugt det som en mulighed for at styrke vores arbejdskultur. Vi er forpligtet til løbende at forbedre os og til at skabe en arbejdsplads, hvor alle medarbejdere trives. Et sundt og positivt arbejdsmiljø er grundlaget for vores succes, og vi vil fortsat investere i de tiltag, der sikrer, at vores medarbejdere føler sig trygge, værdsatte og støttede.

Vi anerkender, at enhver arbejdsplads kan have områder, der kan forbedres, og vi ser det som en styrke at tage imod feedback og handle på det. For os er det afgørende, at vi skaber en arbejdsplads, hvor medarbejderne føler sig trygge, kan udvikle sig og ønsker at bidrage til et godt og positivt arbejdsmiljø i hverdagen.

Spørgsmål og dialog

Vi forstår, at der kan være spørgsmål og ønsker om at få uddybet, hvordan vi arbejder med arbejdsmiljø. Vi opfordrer til, at man kontakter os direkte, så vi kan besvare spørgsmål på en åben og konstruktiv måde.

Vi ønsker at være transparente om vores udvikling og resultater. Vi ser frem til fortsat at styrke vores arbejdsmiljø og værdsætter det engagement og den dialog, som både medarbejdere og ledelse bidrager med.

Kontaktinformation

Direktør, Kenneth T. Hansen
Telefon: 8912 2901
Mail: kth@randersbolig.dk

Arbejdsmiljørepræsentant for RandersBolig, Pia Camin
Telefon: 8912 2975
Mail: pca@randersbolig.dk

Tillidsrepræsentant for HK’erne, Hanne Vestergaard
Telefon: 8912 2985
Mail: hhv@randersbolig.dk

Bestyrelsesformand for RandersBolig, Jan Guldmann
Telefon: 3067 6340
Mail: jg@randersbolig.dk

Forrige nyhed
Næste nyhed