-
-
Om at klage
Hvordan klager jeg?
Du skal udfylde vores klageskema og sende din klage skriftligt til RandersBolig enten via mail til beboerklager@randersbolig.dk eller som brev.
Hvis du sender klagen som brev, skal du huske at angive din postadresse.
Hjælp os ved at skrive, hvad klagen handler om allerede i overskriften på dit brev eller i emnefeltet på din mail. Klik her for at se klagevejledning og hente klageskema.
-
Overtagelseserklæring
Hvad er en overtagelseserklæring?
Det er en aftale mellem fraflytter og indflytter om at overtage forskelligt indbo som for eksempel tæpper, skabe eller hylder. Vær opmærksom på, at selv om indflytter køber indbo af fraflytter, skal alt indbo være fjernet fra lejligheden ved skiftet.
-
Se den bolig, du har fået tilbudt
Kan jeg komme til at se den bolig, jeg har fået tilbudt, før jeg siger ja eller nej?
Ja det kan du.
I det tilbudsbrev du har modtaget, finder du kontaktoplysningerne på den person, du skal kontakte for at aftale tid til at komme og se boligen.
-
Ny samlever
Skal jeg give besked, hvis en samlever flytter ind?
Ja, hvis der flytter en samlever ind, skal du give besked til boligorganisationen.
-
Forbrugsbetaling
Hvorfor kræver I betaling for et større forbrug af koldt vand, end min vandmåler viser?
Det gør vi, fordi dit forbrug af varmt vand bliver lagt oveni dit forbrug af koldt vand.
Forklaringen er, at det varme vand, som du har brugt, har været koldt, før det blev opvarmet. Selve opvarmningen af det kolde vand betaler du via varmeregnskabet.
-
Indboforsikring
Skal jeg selv tegne en indboforsikring?
Ja.
Det er meget vigtigt, at du får tegnet en indboforsikring, da den ikke er inkluderet i din husleje. Det er kun en glas- og kummeforsikring, der er en del af huslejen.
En indboforsikring dækker alle dine ejendele - men det vigtigste er, at den ofte inkluderer en ansvarsforsikring, der dækker, hvis du skulle komme til at gøre skade på andre eller deres ting.
-
Kan ikke betale husleje
Hvad sker der, hvis jeg ikke kan betale min husleje?
Hvis du ikke betaler din husleje til tiden, vil du modtage et rykkerbrev med krav om betaling inden 14 dage fra modtagelsen af rykkerbrevet. Samtidig bliver du pålagt et gebyr på 286 kr. (2020).
Betaler du ikke inden fristens udløb, vil dit lejemål blive opsagt uden yderligere varsel.
Har du brug for økonomisk rådgivning?
Klik her for at læse mere om, hvordan vi kan hjælpe dig -
Overdragelse af bolig
Kan jeg overdrage min bolig til en anden?
Ja, det kan du.
Du kan overdrage din bolig i følgende situationer:
1: Ved separation eller skilsmisse kan du og din partner selv vælge, hvem der fortsat skal leje boligen, uanset hvem der står registreret som boligtager.
2: Ved papirløst samliv skal du og din partner have haft fælles husstand i mindst to år, vente barn eller allerede have et barn, for at den af jer, der ikke er registreret som boligtager, kan få overdraget boligen.
3: I tilfælde af dødsfald, fortsætter din ægtefælle eller papirløse partner (igennem mindst to år) som lejer.
4: Din boligorganisation kan give tilladelse til, at en person, der er blevet forsørget af dig - herunder et barn under 18 år - kan fortsætte med at leje boligen.Ved overdragelsen indtræder den part, der fortsætter som lejer, i alle den tidligere lejers rettigheder og forpligtelser over for boligorganisationen. Du skal være opmærksom på, at det alene er RandersBolig, der beslutter, om overdragelsen vil fritage personer for de forpligtelser, de har i henhold til deres lejekontrakt.
Hvis du ønsker at overdrage din bolig, skal du altid kontakte RandersBolig. Først når overdragelsen er godkendt, kan overdragelsen finde sted.
-
A- og B-ordning
Hvad betyder A- og B-ordning?
A-ordning:
Når du flytter ind i en bolig med A-ordning, er den i god og forsvarlig stand ved dit lejemåls begyndelse med nyistandsatte lofter og vægge. Du skal selv sørge for vedligeholdelse, så længe du bor i denne bolig. Hver måned du bor i boligen, optjener du 1% til udgifterne til en normalistandsættelse af vægge og lofter. Det betyder, at du efter 8 år og 4 måneder har optjent 100% til en normalistandsættelse.B-ordning:
I en bolig med B-ordning er det din boligafdeling, der sørger for den indvendige vedligeholdelse, mens du bor der. Udgifterne til dette bliver afholdt over boligens vedligeholdelseskonto, som du indbetaler til over din husleje. Det er kun dig, der har adgang til at hæve på din vedligeholdelseskonto. Når du har opsagt boligen til fraflytning, kan du ikke længere råde over det beløb, som står på boligens vedligeholdelseskonto. -
Er mit indskud beskyttet i den individuelle afdeling?
Er mit indskud beskyttet i den min afdeling, hvis hovedafdelingen er erklæret konkurs?
Dit indbetalte indskud vil normalt være en del af din afdelings økonomi, og er derfor normalt sikret der. I tilfælde af konkurs er der intet der er, som de burde være, og vi kan derfor ikke udstede en garanti.
-
TV aftaler
Hvordan opsiger jeg mit tv abonnement
På din afdelingsside her på hjemmesiden vil det fremgå, hvis der er lavet en Tv-aftale i din afdeling, samt hvilken udbyder der er lavet en aftale med.
Ønsker du at opsige/frasige dig tv, skal dette ske skriftligt til RandersBolig. Enten på mail til post@randersbolig.dk eller i et brev som sendes til, eller afleveres på, Marsvej 1, 8960 Randers SØ.
Din opsidelse træder i kraft efter løbendemåned + en måned.
Eksempel:
Hvis du opsiger tv d. 4. maj 2023, vil dit abonnement være opsagt pr. 1. juli 2023.Tv-aftale med YouSee
-
-
-
Regler omkring husdyr
Hvordan finder jeg ud af, om man må have husdyr?
Du kan finde ud af, om husdyr er tilladt, hvis du går ind under boligsøgning. I beskrivelsen af den enkelte afdeling finder du oplysninger om, hvorvidt det er tilladt at holde husdyr. I toppen af søgningen kan du også søge specifikt på de afdelinger, hvor du må holde husdyr.
Du kan ikke søge om dispensation til at holde husdyr. Det er afdelingens beboere, der har besluttet, at det ikke er tilladt at holde husdyr. Hvis du ønsker at ændre denne regel, skal du stille forslag om det på det næste afdelingsmøde.
-
-
-
Dårligere ventelisteplacering
Hvorfor rykker jeg længere ned på ventelisten?
Din placering på ventelisten kan ændre sig fra dag til dag. Det kan der være to forklaringer på:
1: Ansøgere med en højere anciennitet har valgt at blive aktive boligsøgere (du kan stå i bero og stadig optjene anciennitet). I det tilfælde vil de rykke foran på ventelisten.
2: Ansøgere der allerede har en bolig i en af vores boligorganisationer har ønsket at få tilbudt en ny bolig. Dette skyldes, at nuværende beboere har førsteret til hver anden bolig, hvor den anden del tilbydes til de aktive medlemmer med den højeste anciennitet.
Din placering kan derfor hele tiden ændre sig – både frem og tilbage. Din placering på ventelisten skal du derfor blot betragte som vejledende.
-
Opnoteringsnummer
Hvorfor har jeg fået nyt opnoteringsnummer?
Da vi etablerede RandersBolig den 1. juni 2010, blev medlemmerne i de syv boligorganisationer kørt sammen efter datoerne for deres indmeldelse. Det vil altså sige, at du har bevaret din oprindelige anciennitet, selv om du har fået et nyt nummer.
-
At søge bolig
Hvordan søger jeg bolig?
På www.randersbolig.dk skal du logge dig ind på "Min side" med dit internetnummer og din pinkode og søge de boliger, du ønsker.
Du skal sørge for, at dine personlige oplysninger altid er ajourført med adresse, telefonnummer og e-mailadresse. Du skal kun oprette boligønsker for de afdelinger, som du rent faktisk ønsker at bo i.Som aktiv boligsøgende skal du være opmærksom på et par ting:
Når du får tilbudt en bolig, skal du først se boligen og derefter svare ja eller nej til tilbuddet.Hvis du ikke svarer, vil du efter 3 ubesvarede tilbud blive stillet i bero.
Hvis din ansøgning sættes i bero, giver vi dig besked enten via brev eller via e-mail.
At blive sat i bero betyder, at du ikke vil få tilbudt flere boliger, før du enten har kontaktet os eller har logget på ”Min side” og selv sat dig som aktiv søgende igen.Du kan altid skifte mellem at stå aktiv eller i bero på ventelisten, og det ændrer ikke på din anciennitet, dvs. din placering på ventelisten. Får du en bolig, bliver du automatisk sat i bero.
Det er vigtigt at du målretter din boligsøgning, så du undgår boligtilbud, som du på forhånd ved, du ikke er interesseret i.
-
Opdatering af boligønsker
Hvor hurtigt opdateres mine boligønsker?
Ændringer af dine boligønsker er opdateret med det samme i vores IT-system.
-
Afvisning af ansøger
Kan I afvise en ansøger?
Ja, vi kan afvise en boligsøgende, hvis ansøgeren har gæld til den boligorganisation, hvor vedkommende søger en bolig - men kun hvis ansøgeren hverken kan eller vil indgå en afdragsordning. Hvis du har gæld i boligorganisationen, er det muligt at få tildelt en ny bolig, men hvis du ønsker at flytte endnu engang, skal du indbetale det skyldige beløb, før du kan få tildelt en ny bolig. Har du gæld til en af vores boligorganisationer, kan du kontakte os for at indgå en aftale om en afdragsordning.
-
At stå i bero
Hvad betyder det at stå i bero på ventelisten?
Når du står i bero på vores venteliste, betyder det, at du ikke for øjeblikket får tilbudt boliger fra nogen af vores boligorganisationer. Du bliver stillet i bero, hvis du i en periode ikke ønsker at få tilbudt en bolig. For at blive aktiv søgende skal du logge dig ind og aktivere/rette din profil, eller kontakte os, hvis du skal have tilbud pr. brev. Du optjener stadig anciennitet på ventelisten, selv om du står i bero - så længe du bare husker at betale dit årlige anciennitetsgebyr.
-
Fortrinsret
Er der nogen, der har fortrinsret til jeres boliger?
For hver anden bolig der bliver tilbudt, er reglerne således:
Der er fortrinsret til de følgende grupper og i den nævnte rækkefølge: 1. Beboere med bolig i samme afdeling som den søgte bolig. 2. Beboere med bolig i den samme boligorganisation som den søgte bolig. 3. Beboere med bolig i en af de andre boligorganisationer under RandersBolig. 4. Ansøgere, der ikke er nuværende beboere hos os. Den ansøger, der inden for hver af disse kategorier har den højeste anciennitet, vil først blive tilbudt boligen. Enkelte af vores boliger og boligafdelinger har andre fortrinsrettigheder, som vil fremgå af vores hjemmeside.
Hver anden bolig vil blive tilbudt efter bedste anciennitet - uanset om man bor i afdelingen/boligforeningen eller ej.
-
Tilmelding til PBS
Kan jeg tilmelde mit medlemskab til PBS?
Du kan tilmelde dit medlemskab til PBS via dette link: Tilmeld medlemskab til PBS
-
Ændring af postadresse eller mailadresse
Skal jeg informere RandersBolig, hvis jeg ændre adresse?
Ja, du er som medlem selv ansvarlig for, at oplyse hvis du ændre din postadresse, eller mail adresse. Så du er sikker på, at du vil modtage medlemsopkrævningen samt evt. boligtilbud.
-
Personligt medlemskab
Kan der stå 2 personer på et medlemskab?
Nej det kan der ikke.
Et medlemskab er personligt og kan ikke overdrages til en anden, heller ikke til ægtefælle ved separation eller skilsmisse. Kun ved mellemmets død eller flytning til plejehjem eller lign. på grund af alder eller sygdom, kan medlemskabet overgå til efterladt ægtefælle eller en hermed sidestillet person.
Bemærk!
Hvis du har haft din samlever eller ægtefælde stående på dit medlemskab, vil personen ikke længere fremgå på medlemskabet.
-
-
-
Gulve ved fraflytning
Hvilke krav er der om gulvenes tilstand ved min fraflytning?
Du skal aflevere gulvene i samme stand, som de havde ved din indflytning, bortset fra almindelig slid og ælde. Det betyder, at du skal sørge for løbende vedligeholdelse af gulvene, så længe du bor i lejligheden.
-
Rengøring ved fraflytning
Hvor grundigt skal jeg rengøre min bolig ved fraflytning?
Du skal aflevere boligen i rengjort stand. Det betyder, at boligen skal være så ren, at den næste lejer umiddelbart kan flytte ind i den. Du kommer selv til at betale for dårlig og/mangelfuld rengøring.
-
Opsigelse af bolig
Hvordan opsiger jeg min bolig?
Det gør du ved at udfylde og underskrive en opsigelsesblanket, som du kan finde her opsigelsesblanket du kan også underskrive med nemID det kan du gøre her opsigelse med NemID så slipper du for at sende eller maile til post@randersbolig.dk eller afleverer i vores boligbutik på Marsvej 1. Vi skal have din opsigelse inden d. 1. måneden. Du skal huske, at du har tre måneders opsigelse på din bolig, og at du skal betale husleje i den periode eller indtil boligen er genudlejet. Vi vil selvfølgelig gøre vores bedste for at få genudlejet din bolig.
-